Nova pravila novog Zakona o trgovini

SRBIJA – Najznačajnije novine u novom Zakonu o trgovini čija primena je počela, odnose se na elektronsku trgovinu i pojedinih oblika daljinske trgovine. Zakon je uveo opšte pravilo da je za robu odnosno uslugu koju nudi, trgovac dužan da istakne cenu u dinarima i definisao je izuzetke, imajući u vidu da internet trgovina odnosno ponuda, najčešće nije usmerena samo na domaće tržište.
Kada je reč o domaćoj trgovini zakon je precizirao šta podrzumevaju akcija, rasprodaja i sezonsko sniženje. Po odredbama zakona akcijska prodaja može najduže trajati 31 dan, uz obavezno isticanje prethodne i snižene cene, sem u slučaju da traje kraće od tri dana, kada je dovoljno označiti samo procenat sniženja. Zakonom su definisana i sezonska sniženja: njihov početak za letnje od 1. do 15. jula i zimsko od 25. decembra do 10. januara kao i trajanje sezonskog sniženja, koje je određeno najduže 60 dana po sezoni.
Kada je reč o rasprodaji ona se može pokrenuti ako trgovac prestaje da se bavi tom delatnošću, zatvara objekat, ili prestaje da prodaje određenu vrstu robe.
Novi Zakon o trgovini uvodi i institut tzv. mistery shopera. Tajni kupac može biti i tržišni inspektor, koji će reagovati tek kada prikupi dovoljno dokaza da je bilo nepravilnosti na prodajnom mestu.
Novina je i da proizvodi imaju obavezno označavanje GTI, mašinski čitljivim kodovima što će umnogome unaprediti lanac snabdevanja s jedne strane, a sa druge podići i zaštitu potrošača kroz kvalitetnije poznavanje sledljivosti proizvoda. Ovim zakonom takođe uređeni su i prodajni podsticaji poput upotrebe kartica lojalnosti i sakupljanja bodova.